برای توضیح دادن دیجیتال مارکتینگ در ابتدا باید به تعریف بازاریابی رجوع کنیم. بازاریابی به هر گونه تبلیغ برای کالای مورد نظر و پیدا کردن بازار هدف و فروش گفته میشود. حالا برگردیم به دیجیتال مارکتینگ. بازاریابی دیجیتال به هر گونه بازاریابی اطلاق میشود که در فضای دیجیتال انجام شود.
همان طور که میدانید؛ سایتها، فضای مجازی شامل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، توییتر و… بستری دیجیتال هستند که بازاریابی دیجیتال در آن صورت میگیرد. تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد دیجیتال مارکتینگ بدانید.
دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی یک نوع رایج از تبلیغات است. در گذشته بازاریابی در دنیای واقعی انجام میشد و بازاریابان به صورت حضوری با مشتریان خود روبرو میشدند. امروزه با گسترش فضای دیجیتال، شکل بازاریابی از حالت سنتی خود خارج شده و به شکل مدرن در آمده است.
بازاریابی محتوا، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغات در موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ مواردی هستند که در ادامه به تشریح برخی از آنان خواهیم پرداخت.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به محتوای (متنی، تصویری، ویدئویی) گفته میشود که برای معرفی یک محصول با هدف فروش آن محصول تهیه میشود. این نوع محتوا از مزیت بالایی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ برخوردار است. تمام ویژگیهای یک محصول را میتوان از این طریق با فروشنده و بازار هدف در میان گذاشت و آنها را به خرید کالای مورد نظر ترغیب کرد.
تبلیغات کلیکی
در این نوع تبلیغات شما به عنوان کسی که تبلیغ کننده است، به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما میشود هزینه پرداخت میکنید.
این نوع تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ یکی از کم بازدهترین انواع تبلیغات است که بازدهی مناسبی برای بازار شما نخواهد داشت. اما بهر حال یکی از روشهای رایجی است که در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیرد.
دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات در شبکههای اجتماعی
با گسترش فضاهای مجازی، مفاهیم جدیدی مثل اینفلوئنسر به میان آمد. اینفلوئنسر به افرادی گفته میشود که دنبال کنندگان زیادی در فضای مجازی دارند و به واسطه تریبونی که دارند با کسب و کارها قرارداد میبندند تا کالای آنها را تبلیغ کنند و در قبال آن مبلغی دریافت کنند.
بسته به اعتمادی که مردم به اینفلوئنسر دارند یا خیر، میزان فروش و نتیجه میتواند بسیار خوب و یا نه چندان خوب باشد.

ایمیل مارکتینگ
یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ است که از بازدهی کمی برخوردار است. در کشورهایی مثل ایران، استفاده از ایمیل تنها مختص فضاهای آکادمیک و دانشگاهی است. قالب افراد جامعه ما از آن استفاده نمیکنند. از همین رو سرمایه گذاری در این بستر نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.
در این روش، هنگام ثبت نام افراد در سایت کالای مورد نظر، از آنان ایمیل درخواست میشود. در ادامه افراد بنرهای تبلیغاتی و فراخوانهای خود را از طریق ایمیل به مشتریان ارسال میکنند.
کلام آخر
در این نوشته به بررسی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم که به زبان سادهتر همان بازاریابی در دنیای دیجیتال است و تعدادی از کاربردیترین روشهای آن را نیز مورد بررسی قراردادیم.
ممنون که تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید. امیدواریم که اطلاعات فوق برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید به کارشناسان، متخصصان و مشاوران در این امر مراجعه کنید.
یک دیدگاه بنویسید